Dediquem aquest cicle de concerts a un espai i un temps paradigmàtic en termes de creativitat. Un temps d’ebullició artística com a via d’expressió de la convulsió entre dues èpoques, la del tardoromanticisme i l’adveniment de la modernitat, pas previ a les avantguardes i culminat amb el cataclisme de la gran guerra. Viena, la capital del vast Imperi Austrohongarès (potser en si mateix, una metàfora de la diversitat nacional i civilitzatòria d’Europa), va esdevenir el laboratori de tot aquest procés, i el fet del desenvolupament paral·lel de ciències com la psicologia (Freud), la medicina (immunologia), la política (Sionisme), l’urbanisme (Wagner) o l’arquitectura (Loos) confirmen l’estreta relació i fructífer intercanvi amb les arts, que van adquirir, en aquell moment, una posició central en la vida social.
El cicle de cançó “Viena 1900” posa el focus en una etapa fabulosament prolífica i creativa, que dona pas a veus creatives tan originals com les d’Hugo Wolf, Gustav Mahler, Arnold Schönberg, Alban Berg i Alexander von Zemlinsky. Es descobreixen noves estètiques, s’exploren registres expressius inaudits, encara avui xocants per la seva audàcia. Al mateix temps, els programes del cicle buscaran les connexions amb la tradició de Franz Schubert, per posar en valor, des d’aquesta perspectiva, l’aspecte visionari dels seus lieder.
Es pertinent buscar en el gènere de la cançó una trobada amb la Viena de 1900, doncs ens permet explorar la via de la música, és clar, però també el de la poesia, companya fidel en aquesta travessa cap a la modernitat.